Intensive lesekurs for elever med lesevansker
I dette kurset ser vi på hvordan vi kan organisere og gjennomføre intensive lesekurs og hvordan lage gode rammer for dette tiltaket
Kurset retter seg mot ledere, leselærere, veiledere og PPT, som skal iverksette tiltak for elever med lesevansker. Det vil ta for seg alle sider ved intensive lesekurs, som organisering, gjennomføring og rammene omkring.
Mål for skolen
Skolen har etablert et system for iverksettelse av tiltak for elever med lesevansker
Skolen har til enhver tid mer enn en lærere som kan gjennomføre intensive lesekurs
Skolen skaper helhet og sammenheng mellom tiltak og læringsarenaer
Mål for elever
Elever med lesevansker får adekvat hjelp med sine lesevansker
Elevene med lesevansker opplever at tiltak og tilpasninger i fag er samordnet
Elever med lesevansker opplever mestring og lærer seg selvregulering
Teorier
Leseutvikling og lesevansker
Læring og medierende undervisning
Motivasjon og mestring
Praksis
Organisering av Intensive lesekurs
Gjennomføring av Intensive lesekurs
Samarbeid omkring intensive lesekurs
Det er mulig for ledere å få oversikt over alle elementene ved dette kurset i løpet av et dagskurs, men leselærere, veiledere og PPT vil ha god nytte av et to- eller tredagers kurs, fordelt over litt tid og med øving imellom.
Dette kurset kan kombineres med følgende kurs:
Elevtilpasset leseopplæring på 1.- 4. trinn, med vekt på forebygging
Lesekartlegging i skolen, med tanke på å innhente presis elevkunnskap
Språk- og leseveiledning, for kvalitetssikring og evaluering
Motivasjon og mestring, for å hjelpe elever som har utviklet motstand mot deltakelse i aktuelle tiltak.
Kursene kan settes sammen, og kombineres, under forutsetning av at det settes av minst tre kursdager totalt.
Pris
Varighet
Bestilling
Fra 6 timer
Fra 26 000
Ring 909 39 741
Kursholder
Vigdis Refsahl
Vigdis Refsahl er tidligere seniorrådgiver i Statped sørøst. Hun er utdannet cand.paed. med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har arbeidet i skolen, PPT og i Statped, med helhetlig leseundervisning og tiltak for elever lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Vigdis har også vært delaktig i videreutdanning av lærere ved Universitetet i Oslo, der språk- og leseveiledning og skoleutvikling sto sentralt. Hun har også utgitt flere bøker om leseopplæring.
Vigdis har bred erfaring med både individ- og systemarbeid der alle skoleslag og nivåer har vært med, også voksenopplæring. Hun har bidratt inn i kommunale utviklingsprosjekter der implementering av helhetlig undervisningsplaner i lesing har vært sentralt.
Vigdis dekker gjennom sine kurs flere sentrale sider ved leseopplæringen på skoler. Hun har som mål at kursdeltakerne tilegner seg en trygg og god praksis, som har tydelige forankringer i leseforskning og i læreplanens grunnleggende elev- og læringssyn (LK20).