Mening, mestring og moro i matematikk
Hvordan kan vi hjelpe elevene våre til å mestre matematikk, og samtidig ha det moro i matematikktimene?
Matematikk er faget som er både elsket og hatet. Mange barn og ungdommer forbinder dessverre matematikk med det å være generelt smart, eller ikke. Mange har til og med "angst" og får "knyttneve- i-magen"-følelse når de hører ordet matematikk.
Hvordan kan vi snu disse negative følelsene til positive mestringsopplevelser i matematikktimene, med enkle grep som ikke krever av at matematikklæreren må forberede seg i hjel?
KURSINNHOLD
Den gode fellesskapende samtalen i matematikk
De gode, rike og solide matematikkoppgavene, som åpner for selvregulering og mestring på alle nivåer
De effektive og smarte organisatoriske grepene, som åpner for et godt samarbeid i matematikktimen og gjør elevenes tanker mer tilgjengelige for matematikklæreren
Hvordan vekke elevens engasjement, som er det største beviset på deres indre motivasjon, læring og tenking i matematikkfaget
Kursholder viser eksempler på hvordan du kan gjøre dette i et klasserom med 25 elever, når det eneste mange av dem tenker er at matematikk er gørr.
Pris
Varighet
Bestilling
Fra 3 timer
Fra 19 000
Ring 909 39 741
Kursholder
Hanan Abdelrahman
Hanan Abdelrahman er høgskolelektor i matematikk og matematikkdidaktikk på Høgskolen i Innlandet. Hun er samtidig lektor m/opprykk på Stenbråten skole i Oslo har jobbet som matematikklærer i skolen i mer enn 20 år. Hanan har siden 2011 drevet sitt eget firma "Matematikkhjelperen", hvor hun hjelper barn, ungdom og voksne som strever med matematikkfaget.
Hanan har innsikt i både det matematisk didaktiske og det teoretiske, i tillegg til den lange og solide erfaringen fra klasserommet, hvor hun har jobbet i hele skoleløpet, men aller mest i barnekskolen og ungdomsskolen.
Hanan har skrevet boken "Matematikkhjelperen" (2015), og i 2017 ble hun tildelt Holmboeprisen som beste matematikklærer i Norge. Hun ble plukket ut som realfagsspesialist av Kunnskapsministeren i 2014.
Hanan er kjent for sitt brennende engasjement for matematikkundervisning og for at elevene skal lykkes i faget. Hun vektlegger sterkt at hver enkelt elev skal mestre og forstå matematikken.