Språk- og leseveiledning
I dette kurset ser vi på hvordan vi kan lage kvalitativt gode rutiner for forebygging av lesevansker
Kurset henvender seg til ledere, leselærere, veiledere og rådgivere i PPT, som ønsker å kvalitetssikre og styrke forebyggende og avhjelpende språk- og leseundervisning. Det handler om nødvendige rammer omkring intensive tiltak og om bruk av veiledning som arbeidsmåte for god praksisutvikling.
Skolens mål
Skolen har rutiner for å bruke veiledning som en del av skolens kvalitetssikring av undervisning og tiltak
Skolen har en plan for hvordan ressurslærere innen lesefeltet kan bidra inn i skolens systemarbeid
Elevenes mål
Elever som er disponert for å utvikle lesevansker før en god og tilpasset begynneropplæring i lesing
Elever som har utviklet lesevansker for godt kvalifisert hjelp med sine vansker
Teorier
Leseutvikling og lesevansker
Veiledning og organisasjonsutvikling
Praksis
Etablering av skolerutiner for kvalitetssikring av tiltak for elever med lesevansker
Igangsetting av veiledning som arbeidsform
Samarbeid med PPT om skolenes tiltaksutvikling
Kurset egner seg som et seks timers kurs, men kan deles opp i to eller tre kortere økter, gjerne med noe utprøving imellom.
Dette kurset kan kombineres med følgende kurs:
Elevtilpasset leseopplæring på 1.- 4. trinn
Lesekartlegging i skolen
Intensive lesekurs for elever med lesevansker
Kursene kan settes sammen, og kombineres, under forutsetning av at det settes av minst to kursdager totalt.
Pris
Varighet
Bestilling
Fra 6 timer
Fra 26 000
Ring 909 39 741
Kursholder
Vigdis Refsahl
Vigdis Refsahl er tidligere seniorrådgiver i Statped sørøst. Hun er utdannet cand.paed. med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har arbeidet i skolen, PPT og i Statped, med helhetlig leseundervisning og tiltak for elever lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Vigdis har også vært delaktig i videreutdanning av lærere ved Universitetet i Oslo, der språk- og leseveiledning og skoleutvikling sto sentralt. Hun har også utgitt flere bøker om leseopplæring.
Vigdis har bred erfaring med både individ- og systemarbeid der alle skoleslag og nivåer har vært med, også voksenopplæring. Hun har bidratt inn i kommunale utviklingsprosjekter der implementering av helhetlig undervisningsplaner i lesing har vært sentralt.
Vigdis dekker gjennom sine kurs flere sentrale sider ved leseopplæringen på skoler. Hun har som mål at kursdeltakerne tilegner seg en trygg og god praksis, som har tydelige forankringer i leseforskning og i læreplanens grunnleggende elev- og læringssyn (LK20).