top of page

Tverrfaglig prosjekt i instruksjon/ ledelse/ norsk

Hvordan kan vi gjennomføre et tverrfaglig prosjekt i instruksjon og ledelse og norsk?

I dette tverrfaglige prosjektet skal vg3 musikk lage en sceneadaptasjon av et litterært verk. Elevene bestemmer ALT. Lærernes oppgave er å VEILEDE. Dette blir fullt og helt elevenes produkt.


Elevene står helt fritt når det gjelder uttrykk, form, sjanger, musikk osv. Instruksjon og ledelse er faget som produserer forestillingen. Manuset utvikles i norskfaget. Alle elevene skal delta på scenen og i produksjonsapparatet.


Alle velger seg interessefelt i prosjektet, altså hva de ønsker å fordype seg i. Kommunikasjonen mellom elevene, på tvers av områdene i prosjektet, skaper dybdelæringen. Alle elevene må ha forståelse for teksten gjennom lesing og tolking av verket og alle må ha forståelse av hvordan musikk, lyd, lys, scenografi, kostyme og regi jobber sammen.


KURSINNHOLD

  • Rammene for prosjektet

  • Arbeidsmetoder

  • Organisering av produksjonen

  • Tidslinja for prosjektet

  • Forslag til vurdering


Kursholderne vil bruke eksempler fra de to seneste forestillingene som er blitt skapt i det tverrfaglige prosjektet på Heimdal videregående skole: «Sult – en vidunderlig verden» etter Knut Hamsuns roman, i 2021 og «Haugtussa – en strid i mørket» etter Arne Garborgs diktsyklus, i 2022.


«Vi skal være veldig stolte av forestillingen, for den var vår!» - elev etter «Haugtussa – en strid i mørket», høsten 2022.


Dette prosjektet kan også brukes som fordypningsoppgave i norsk.

Pris

Varighet

Bestilling

Fra 3 timer

Fra 19000

Ring 909 39 741

Holstad Lilleng / Sand

Kursholder

Holstad Lilleng / Sand

Anders Holstad Lilleng er lektor i norsk ved Heimdal videregående skole, der han jobber mye med tverrfaglighet med musikklinja. Han har en mastergrad i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. I tillegg anmelder han humor for Adresseavisen og har sittet i Komiprisjuryen. Holstad Lilleng har 17 års erfaring fra skoleverket.

Tone Sand er musiker og musikkpedagog med fløyte som hovedinstrument. Hun er utdannet ved Musikkonservatoriet i Trondheim og har PPU fra NTNU. Hun har siden 2006 jobbet som musikklærer ved Heimdal videregående skole og har lang erfaring innenfor både praktiske og teoretiske musikkfag.

Tone brenner for prosjektarbeid og tverrfaglighet som arbeidsform og har hatt ansvaret for mange ulike prosjekter på musikklinja. Hun er opptatt av å gi elevene muligheter til å skape selv og arbeide mot et felles mål sammen i gruppe. «Kreativitet er noe som må øves på»

I tillegg har hun bred erfaring som freelance fløytist, arrangør og dirigent og har gjennom Billuca ensemble arbeidet tverrfaglig med ulike kunstuttrykk.

bottom of page